גם הנוער לוקח חלק בשיקום הנחל!

הקיץ בא ואנחנו עובדים בנחל במלוא המרץ!

והפעם היה לנו יום עבודה מיוחד- נוער מהישוב שמשית שבעמק יזרעאל הגיע מטעם הארגון "חמש אצבעות" לקחת חלק בפעילות שיקום רצועת הנחל. הפעילות התקיימה כחלק ממודל של רשות ניקוז ונחלים קישון לעבודה עם מתנדבים לעקירה וטיפול במיני צמחים פולשים הדוחקים צמחי גדות נחלים ופוגעים בשיקום.

כחלק משיקום רצועת החיץ שנעשית בימים אלו נדרש טיפול בהתפרצות מחודשת של צמחי קיקיון צעירים שצמחו ברצועה. הקיקיון הוא שיח צומח במהירות ומגיע לגובה של כחמישה מטרים. הוא מין פולש, המשגשג בבתי גידול מופרים ומדורדרים ופוגע במגוון הביולוגי הטבעי. בנוסף הוא נחשב למפגע חמור לחקלאות משום שמהווה פונדקאי שניוני של מספר מזיקים, ביניהם עש התפוח המדומה מזיק הפוגע בתוצרת חקלאית של מטעים נשירים, וסוב-טרופים.

ההתמודדות עם הקיקיון דורשת פעולות חוזרות ונשנות של עקירה, עישוב, גיזום והברשה של חומרי הדברה ייעודיים במטרה לדחוק ולצמצם את הופעתו, שכן פעמים רבות נותרים שורשים וזרעים בקרקע גם לאחר הטיפול הראשוני, ונדרשים מספר סבבים על מנת להשיג שליטה.

הפעם כאמור נרתמו למשימת עישוב הקיקיון 40 נערות ונערים, בני ובנות עמק יזרעאל שהמרחב החקלאי הוא נוף ביתם.

המפגש החל בהיכרות עם משק המודל של נווה יער ושיח אודות החשיבות של חקלאות ברת קיימא. בהנחיית רונן כפיר מנווה יער, נטע כהנוב, מדריכה ותיקה ברשות ניקוז ונחלים קישון ומיקה גוירצמן רכזת קהילה ברשות הניקוז, הקבוצה דנה בהשפעות ההדדיות של זרימת נחלים בסביבה חקלאית, חשיבות רצועת החיץ והאתגר בטיפול במינים פולשים כחלק משיקום מרחב נחל.

לאחר למידה והיכרות עם המינים הפולשים והקיקיון בפרט יצאנו לעבודה- עישוב ידני של צמחי קיקיון לאורך רצועת החיץ הדרומית. 

בתום העבודה נעקרו כ-95% מהצמחים בשטח! והצמחים העקורים נאספו לאתר פסולת אורגנית.

אנחנו מודים מאוד לבני הנוער ,לארגון חמש אצבעות ולרשות ניקוז ונחלים קישון על היוזמה!

רוצים לקרוא עוד על טיפול במינים פולשים בנחל? כנסו לכתבה התוכנית לשיקום צמחי- שלב א': טיפול במינים פולשים ונטיעת עצים

שיחת פתיחה והיכרות אודות ממשק נחל וחקלאות
IMG_1957
נטע כהנוב מסבירה על האתגר בטיפול במינים פולשים
עישוב ידני של צמחי קיקיון לאורך רצועת החיץ הדרומית
IMG_2076
כ95% מצמחי הקיקיון נעקרו ונאספו לאתר פסולת אורגנית

התחברות

הרשמה