דף מקצועי שני בסדרה בנושא ריסון קנה מצוי

דף מקצועי נוסף – "ריסון קנה מצוי, צומח גדות מתפרץ, לטובת שיקום אפיקי נחלים ורצועות חיץ" 

יצא לאור!

דף מידע זה הינו השני מבין סדרה של דפים מקצועיים שצפויים לראות במסגרת פרויקט ההדגמה של שיקום מעלה נחל נהלל. כחלק מהיותו פרויקט הדגמה, פרויקט השיקום עוסק בתהליכי למידה, הפקת תובנות והנגשת תוצרים על מנת להעשיר את השיח בקהילה המקצועית בסוגיות הנוגעות לשיקום נחל בממשק חקלאי.

המסמך כולל רשימה של המלצות לריסון של קנה מצוי בגישת ניהול אדפטיבי והתערבות בעצימות נמוכה. כלל ההמלצות המתוארות במסמך מבוססות על פעולות שננקטו בגדות וברצועת החיץ במסגרת פרויקט השיקום ובשטח כולל של כ-60 דונם.

 

הצורך לריסון הקנה נובע מעובדת היותו מין מהנדס סביבההשפעתו ניכרת במיוחד כאשר הוא מתפרץ באפיקי נחלים חקלאיים. השינוי הגאומורפולוגי שנוצר עקב התפרצותו באפיק משנה את משטר הזרימה והסחף ובזמן גאויות גבוהות זרימת האפיק עשויה "לדלג"  ולייצר ערוץ זרימה נוסף בשטח החקלאי ולהציף אותו. התפרצות זו לא מוגבלת רק לאפיק הנחל ולא אחת הקנה גולש גם לשולי השדה החקלאי וגורע משטחי העיבוד הזמינים. במקרים מסוימים הקנה עשוי להיות אף וקטור להתפשטות מזיקים שונים לחקלאות.

 

חשוב לציין כי חישות הקנה מניבות גם תועלת, למשל הן מספקות מחסה לבעלי חיים, משמשות עבורם מסדרון אקולוגי, מספקות מקומות קינון לציפורים ותורמות לטיהור המים. 

מכאן שבניהול חישות הקנה עלינו לשאוף ליצירת איזון בין הימצאותו באפיק וברצועת החיץ 

לבין מניעת התפרצותו

הצפה של שטחים מעובדים בעקבות דילוג ערוץ הזרימה מעבר לחישות הקנה (צילום: ד"ר רועי אגוזי)

בדף המידע תוכלו למצוא סל פעולות משולבות – ישירות ועקיפות לריסון הקנה המצוי. הפעולות הללו מוצעות כחלק מתפיסה כוללת של פעולות שיקום בהתערבות נמוכה עם חתימת פחמן נמוכה ככל האפשר. לכל פעולה מוצע גם המועד לביצועה, המתחשב בתנאים סביבתיים המאפיינים את ממשק הנחל עם המערכת האקולוגית והחקלאית. המסמך כולל גם המלצות לניטור בזמן אמת כדי למזער את הפגיעה במערכת האקולוגית הקיימת. 

כאמור, כלל הפעולות נוסו על ידי אנשי מקצוע במהלך הפרויקט, וכל התכנים עברו תהליך של מושב עמיתים על ידי מומחים בתחום. עם זאת, המידע המוצג מהווה המלצה בלבד ויש לשקול כל מקרה לגופו טרם היישום בשטח.

מוזמנים ללחוץ כאן על מנת להוריד את הקובץ.

 

התחברות

הרשמה