השקנו דף מידע מקצועי חדש!

אנחנו שמחים להציג את דף המידע הראשון במסגרת פרויקט ההדגמה של שיקום מעלה נחל נהלל-

"דחיקה והכחדה של קיקיון מצוי מגדות אפיקי נחלים ורצועות חיץ" 

דף מידע זה הינו הראשון מבין סדרה של דפים מקצועיים שצפויים לראות אור במהלך שנת 2023.

כחלק מהיותו פרויקט הדגמה, פרויקט השיקום עוסק בתהליכי למידה, הפקת תובנות והנגשת תוצרים על מנת להעשיר את השיח בקהילה המקצועית בסוגיות הנוגעות לשיקום נחל בממשק חקלאי.

המידע המובא בדף זה מבוסס על מספר פעולות שננקטו בגדות וברצועת החיץ בשטח כולל של כ-60 דונם, כדי להפחית את המופע של הקיקיון ולצמצם את בנק הזרעים בקרקע, כחלק ממהלך כולל של התמודדות עם מינים פולשים ומתפרצים.

בשנים האחרונות זוכה הקיקיון לתשומת לב רבה, משום היותו פונדקאי שניוני של מזיקים כגון עש התפוח המדומה (עת"מ). העת"מ מהווה איום ממש לגידול של עצי פרי באזורים נרחבים בצפון ובמרכז הארץ. כאשר המטעים ממוקמים בקרבה לבתי גידול לחים, הסיכוי להתפרצות של מזיקים, דוגמת העת"מ אף עולה! סוגיה נוספת, שיש לקחת בחשבון, ומושפעת מהקרבה של המטע לבתי גידול לחים, היא העובדה שהצמחים הגדלים בגדות נחלים (ביניהם הקיקיון) אינם מודברים, וכך מאפשרים לעת"מ להתקיים גם בחודשי החורף הקרים.

לכן- אחת התועלות המרכזיות של הדברת קיקיון בגדות נחלים ורצועות חיץ היא הפחתה של נזקי העת"מ!

מימין- בוגר של עש התפוח המדומה (מקור: משרד החקלאות ופיתוח הכפר), משמאל- שדה קיקיון בנחל נהלל (צילום: רונן כפיר)

בדף המידע תוכלו למצוא סל פעולות והנחיות המציעות גישה משולבת הכוללת התייחסות לשיקום של תוואי הנחל, בנייה מחודשת של חברות צמחים בעלות אופי תחרותי והדברה משולבת של קיקיון מצוי בעזרת שימוש באמצעים כימיים, מכאניים ופיזיקליים.

כאמור, כלל הפעולות המוצגות כאן נוסו על ידי אנשי מקצוע במהלך הפרויקט, וכל התכנים עברו תהליך של מושב עמיתים על ידי מומחים בתחום. עם זאת, המידע המוצג מהווה המלצה בלבד ויש לשקול כל מקרה לגופו טרם היישום בשטח.

מוזמנים ללחוץ כאן על מנת להוריד את הקובץ.

ולחזור ולעיין בפוסט קודם שעסק בטיפול במינים פולשים בנחל.

התחברות

הרשמה