סקר מצב קיים- המידע הנדרש לתחילת פעולות תכנון וביצוע לשיקום הנחל

סקר מצב קיים הוא שלב ראשוני במיזם, בו מתקיים איסוף, חקר וניתוח של נתונים בתחומי תכנון, הידרולוגיה, אקולוגיה, גאולוגיה, חקלאות והיסטוריה. תוצאות הסקר והדיונים אותם הוא מעורר מהווים בסיס איכותי להגדרת מטרות מדויקות לתכנון ולתכנון כולו.

הסקר בקטע נחל נהלל וסביבתו החקלאית יצא לדרך בינואר 2021, בהובלת מרים בן שלום (מנהלת המיזם מטעם ליגמ פרויקטים סביבתיים) ונמשך ארבעה חודשים. תחילה יצא הצוות לסיור היכרות עם הנחל, בו נדונו הבעיות איתן מתמודדת רשות הניקוז ותוארה ההשפעה ההדדית בין הנחל והשדות החקלאיים (לדוג' הגעת מזהמים אל הנחל בשל שימוש בחומרי הדברה בשדות הסמוכים לו, סחף קרקעות שמוביל לסתימת ערוץ הנחל בחורפים ועוד).

צוות התכנון בסיור בנחל נהלל (15.2.2021)
צוות התכנון ושותפים למיזם בסיור, 15.2.21
הזרמת קולחים ממאגר א.ב.ן
הזרמה לא חוקית של קולחים ממאגר א.ב.ן לנחל

צוות התכנון נחלק לקבוצות מקצועיות וכל אחת מהן הכינה תוצר אחד או יותר שהרכיבו את הסקר השלם

  • סקירה היסטורית של השינויים הגאוגרפיים באזור, תושבי האזור והמשתמשים במרחב הנחל
  • סקירה היסטורית גאומורפולוגית של מבנה הנחל, אופן ההתחתרות במרחב והשינויים שעבר עם השנים בעקבות פעולות האדם
  • מחקר הידרולוגי ובו חישוב הספיקה בנחל, משטר המים, מקורות המים לנחל ואיכותם, תיאור מזהמים כגון הזרמות קולחים ממאגר אב"ן וגלישות ביוב ומים אל הנחל שחורגים מתקני איכות המים ועלולים לפגוע בהתפתחות חי וצומח בנחל.
  • סקר הידרוביולוגי שמנתח את עושר חברת חסרי החוליות בנחל ונושמי הזימים. הסקר מצביע על איכות המים ואיכותו של הנחל כבית גידול.
  • ניתוח של עושר מיני הצומח וזיקתם לבית הגידול כולל זיהוי מינים פולשים וריכוזם בשטח. בשטח תועדו מינים פולשים כגון: פרתניון אפיל, קיקיון מצוי, לכיד נחלים וסולנום זיתני, וכן מינים נדירים (אחילוף הגליל) ומינים בסכנת הכחדה כגון: בוצין הגליל, זון פרסי ולוענית יריחו.
  • על מנת שתכנון השיקום יהיה בר קיימה נבדקו ותוארו תוכניות עתידיות לפיתוח ובינוי באזור והשפעתן על הנחל.
גמבוזיה מדיגום שנערך בנחל על ידי ד"ר אלדד אלרון
גמבוזיה. פרט מדיגום שערך ד"ר אלדד אלרון בנחל

בתום הסקר התקיימו דיונים ארוכים ובהם החליטו על הסוגיות המרכזיות אליהן יש לגשת ברמת התכנון – איכות המים, משטר המים, סחף קרקעות, תפקודיות אקולוגית ותנועה, קישוריות, חינוך ופנאי. הצוות דן בפעולות אפשריות לטיפול בסוגיות אלו בטווח קצר ובטווח הארוך כשלנגד עיניו עומד הקשר בין הסוגיות והצורך לתת מענה לסוגייה אחת מבלי לפגוע בטיפול באחרת.

מרים מסכמת את הסקר במילותיה "תהליך העבודה על סקר המצב הקיים היה תהליך מורכב של חקר מקטע הנחל מהיבטים שונים – המצב הקיים מבחינת משטר המים והמשטר ההידרולוגי, הגאומורפולוגיה של הנחל, מצב הצומח והחי, האגן המתנקז אל המקטע והשפעתו על הנחל והשינויים שמקטע הנחל והאגן עברו במהלך דורות של התערבות אנושית, עד שהגיעו למצבם הנוכחי. היבטים שונים נבחנו על ידי אנשי צוות מומחים בתחום, והובאו לדיונים בצוות כולו על מנת לגבש הבנה מלאה של המצב הקיים והתהליכים המתרחשים במרחב הנחל. היה לנו חשוב להפגיש את הצוות כולו עם המידע ולנסות להבין יחד את קשרי הגומלין בין הנתונים והתופעות שרואים בנושאים שונים. אני חושבת שהעבודה על הסקר, והמפגש של הצוות המקצועי על הנושאים השונים יצרו הבנה טובה יותר אצל כולם של הבעיות איתן מקטע הנחל מתמודד והלחצים המופעלים עליו, אותם יש לקחת בחשבון בעת תכנון פעולות השיקום. במקרה ייחודי של נחל במרחב חקלאי, חשוב להבין עם מה המערכת ההידרו-אקולוגית של הנחל מתמודדת ותמשיך להתמודד, כדי לחפש אחר פתרונות מתאימים. הבנת הבעיות והלחצים אפשרה לצוות להגדיר יעדים לטיפול מיידי במסגרת הזמן והתקציב העומדים לרשות הפרויקט הנוכחי, ולצד זה להצביע על מהלכים נוספים שיש צורך לקדם במסגרות אחרות ובטווחי זמן אחרים. לדוגמה – הטיפול בהשבת משטר מים טבעי יותר לנחל, במורפולוגיה שלו ובצמחייה הוגדרו כיעדים לטיפול מיידי. לעומת זאת, בעיות של סחף קרקע משטחים חקלאיים באגן ההיקוות של הנחל, ובעיות של איכות מים כתוצאה מזרימת מי קולחין לנחל, הן דוגמאות ליעדים לטווח ארוך. לצד אלה, הסקר גם איפשר לזהות את הפוטנציאל הטמון במקטע הנחל במרחב הסובב אותו ובשיתופי הפעולה האפשריים בין "השכנים" של הנחל – המשפיעים עליו ומושפעים ממנו"

לחצו כאן כדי לצפות בסיכום פרקי הסקר, וללמוד פרטים נוספים על נחל נהלל

התחברות

הרשמה