התכנון הרעיוני – הדרך מחזון למציאות

קטע נחל נהלל שעובר שיקום, זורם בסביבה חקלאית ומנקז שטחים עם שימושי קרקע מעורבים, והוא מקור מים לצרכנים מסוגים שונים כגון בעלי חיים וצומח, מטיילים, צאן, חקלאות, מאגרי מי שיטפונות ועוד. כל אלה בעלי השפעה על תפקוד הנחל ובעלי השלכות על שיקום הנחל. ללא התייחסות אליהם, שיקום הנחל עלול להיות זמני וחולף.

בתכנון השיקום של מעלה נחל נהלל, נבחן המרחב האגני והנחלי כולו במטרה שהנחל ישוקם בצורה מקיימת ויצליח לתפקד ולהתפתח לאורך זמן חרף ההשפעות עליו. השלב התכנוני הראשון היה ביצוע סקר מצב קיים בו בוצע לימוד מעמיק ומקיף של השטח וגובשה תמונת המצב העדכנית של הנחל. התכנון הרעיוני, השלב הבא בשרשרת התכנון, מבוסס על הסקר ומניח את העקרונות המנחים לשיקום הנחל בפועל (תכנון מפורט). מטרתו היא לקשור בין סקר המצב הקיים לבין תכנון של פעולות קונקרטיות פיזיות בשטח, יוזמות והסכמות מול בעלי העניין בסביבת הנחל.

בתהליך התכנון הרעיוני בנהלל, במהלך העיבוד של ממצאי הסקר, נענו שאלות רבות:

מה מצב הנחל כיום? מהם הלחצים המשפיעים עליו ברמה המקומית וברמה האגנית? מהן הסוגיות המרכזיות שעלינו לטפל בהן?

התשובות לשאלות אלו סייעו לצוות התכנון לגבש תובנות ועקרונות מנחים לתכנון ולביצוע השיקום. הצוות ניגש לכל הסוגיות המרכזיות, והחליט על יעדים בטווח הזמן הקצר והארוך בהתחשב בתקציב ובמשך הפרויקט. "החזון שלנו הוא תוכנית המשלבת את האינטרסים הרבים במרחב נחל מתפקד ועשיר מתוך מחקר, ניסוי וניטור לאורך זמן של מצב הנחל. כל אחד מאנשי המקצוע המומחים בתחומים שונים תורם את חלקו בתהליך וכך התאפשר לשלב בין רעיונות יצירתיים שעונים על כמה מטרות וליצור דוגמאות לפתרונות בתחום שיקום נחל בסביבה חקלאית בישראל" מתארת אדר' נוף אנה אראגוטי (משרד רם איזנברג עיצוב סביבה) את העבודה בצוות התכנון.

עקרונות התכנון נקבעו באופן מיוחד לסביבה החקלאית שבה עובר הנחל והם (איור 1):

  • שחרור מעיינות והשבת זרימת הבסיס במלואה לנחל
  • הסדרת חלוקת השיטפונות בין הנחל למאגר אלונים, תוך יצירת איזון בין הצורך של הנחל בזרימה שיטפונית לבין הצורך במילוי מאגר המים.
  • שיקום מורפולוגי של הערוץ והגדות, באמצעים טבעיים.
  • הקמת רצועת חיץ צמחית רחבה בין אפיק הנחל לבין השדות החקלאיים.
  • טיפול בערוצי המשנה הנכנסים לנחל מהשדות החקלאיים, להפחתת הסעת סחף ותשומות חקלאיות אל הנחל.
  • פינוי סוללות העפר המורכבות מסחף שהוצא מקרקעית הנחל בפעולות תחזוקה לאורך שנים.
  • הסדרת התנועה בסביבות הנחל למיזעור פגיעה אקולוגית ופגיעה בחקלאות.
  • יצירה של מסדרונות אקולוגים לטובת חיבור מרחב הנחל לסביבתו, למשל, ע"י חיבור לחורשת האלונים הסמוכה המהווה שטח פתוח שמשמש לטיילות.
  • פיתוח מושכל של מוקדי פנאי ונופש באזורים מתאימים מבחינת הממשק עם המערכת האקולוגית ועם החקלאות.
  • יצירת תשתית לפעילות מחקרית וחינוכית בנחל ובסביבתו, תוך מניעת פגיעה במערכת האקולוגית והחקלאית. הנגשת מהלך השיקום ושילוב הציבור במאמצי המחקר והפיתוח.

 

איור 1. מרכיבי התכנון שולבו יחד במסגרת התכנונית לשיקום קטע נחל נהלל (באדיבות רם איזנברג עיצוב סביבה)

צוות התכנון חילק את הנחל לשלושה מקטעים שלהם מאפיינים שונים, וקבע את התפקודים הראשיים לכל מקטע בהתאם לעקרונות שצויינו (איור 2). מתחם צפוני כולל אזור עם רגישות אקולוגית גבוהה, נביעת מעיינות ותל ארכאולוגי שמושך אליו מבקרים רבים מהסביבה ורוכבי אופניים שרוכבים בשביל יזרעאל הסמוך. המרחב יהיה מוכוון פעילות פנאי ונופש בחיק הטבע (תצפיות, הנגשת התל הארכיאולוגי, פינות ישיבה בסמוך לנחל, שבילי טיול ואזור פיקניק). המתחם המרכזי מוקף בשדות החקלאיים ומוכוון מחקר של משק מודל לחקלאות בת-קיימא. לאורכו יערכו מחקרים שיעסקו בממשק בין הנחל והשדה החקלאי. באיזור זה שביל יזרעאל רחוק מהנחל ונצמד אל הגבעות המיוערות שסביבו. המתחם הדרומי יהיה מוכוון חינוך: כיתת חוץ ושטח לפעילות עם בתי הספר ויהיה מקושר למרכז המחקר החקלאי – נווה יער וחוות שטוק, ש. חוות שטוק היא אתר מורשת ותרבות – חווה חקלאית היסטורית שנבנתה על ידי משפחת שטוק במחצית הראשונה של המאה העשרים ומתוכננת בבוא היום לשמש מרכז מבקרים (להרחבה על חוות שטוק). "בתכנון ההנגשה של הנחל נקטנו שתי גישות – האחת, לתכנן ולפתח את המרחב כך שהוא ימשוך את הציבור או ירחיק את הציבור מאזורים מסויימים בנחל בהתאם לצרכים השונים של המערכת האקולוגית ושל האדם. השנייה, מתייחסת לתמיכה בחינוך והנגשה של מרחבי הנחלים לציבור שמתגורר קרוב אליהם. לתפיסתנו מבקרים שיש להם קשר ריגשי לשטח הפתוח, שהוא מרחב המחייה שלהם, נוטים לשמור עליו, להעריך אותו ולבנות סביבו פעילות ציבורית וחוויתית. התוכנית רואה חשיבות גדולה בהנגשה ויצירת זהות ועניין סביב הנחל לתושבים המקומיים והמבקרים הקבועים בסביבה כהשלמה לשיקום האקו-הידרולוגי של המרחב" מספרת אנה.

איור 2. חלוקה קטע נחל נהלל לשלושה מתחמים בתכנון הרעיוני (באדיבות רם איזנברג עיצוב סביבה)

תוצרי התכנון עובדו לתוצרים גרפיים והוגשו לעיון הגופים המנהלים והשותפים ולאישור. אישור התכנון הרעיוני הסופי הוא 'אור ירוק' לתכנון המפורט ולתחילת שיקום הנחל אשר יתואר בפרקים הבאים של הבלוג.

לצפייה במצגת: תכנון רעיוני- שיקום מעלה נחל נהלל


 

התחברות

הרשמה